-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:32105 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

آيا اجنه مي توانند در فكر انسان تصرّف داشته باشند و انسان را وسوسه كنند و يا در آن واحد در چند جا باشند؟



1- جن مانند انسان داراي تكليف است؛ زيرا موجودي است مختار و انتخابگر و بر سر دوراهي قرار مي گيرد و بايد يكي را انتخاب كند. اگر حق را پذيرفت، به پاداش نيك مي رسد و اگر باطل را برگزيد، به عذاب مي رسد.

آيه ما خلقت الجنّ و الانس الاّ ليعبدون؛(1) جن و انس را نيافريدم مگر براي آن كه من (خدا) را عبادت كنند دلالت مي كند بر اين كه جن و انس در تكليف به بندگي خداوند، شريك هستند.

از برخي از آيات استفاده مي شود بر جن نيز پيامبراني مبعوث بوده و پيام الهي را به آنان رساندهاند.(2)

2- در ميان شياطين جن فرد ممتازي وجود دارد كه در شيطنت مقام عالي دارد و او ابليس است.

نخستين كار شيطان وسوسه است. شايد كارهاي ديگر او نيز به همين برگردد. اينكار را در مورد آدم و حوا انجام داد و باعث خروج آنان از بهشت گرديد.(3)

3- اما آيا اغواي شيطان همواره به وسيله خود او انجام مي گيرد يا آن كه دستياراني نيز براي اين كار دارد؟

قرآن در اين زمينه تعبيرات متفاوتي دارد؛ گاه مي فرمايد: ذريه كه از اين تعبير مي توان دريافت شيطان زاد و ولد دارد. گاه نيز جنود و قبيل فرموده است: انّهم يريكم هو و قبيله من حيث لا ترونهم؛(4) ابليس و دار و دستهاش شما را مي بينند، به طوري كه شما آنها را نميبينيد. از اين آيه معلوم مي گردد كه شيطان دار و دسته دارد. قرآن از افرادي نام مي برد كه سربازان و لشكريان ابليس ناميده مي شوند.(5)

بنابراين ممكن است برخي از جن كه جزء دار و دسته شيطان باشند، بتوانند انسان را وسوسه كنند، ولي كار آنها فقط در حد وسوسه است و قدرت تصرّف در اراده انسان را ندارند و نميتوانند كسي را به كاري مجبور كنند.

4- جنيان داراي اجسام لطيف (مانند هوا) هستند كه قدرت دارند به شكلهاي مختلف در آيند. اين موجودات به لحاظ لطيف بودن، قابل انبساط و انقباض هستند. گاه به صورت آدم، گاهي موجودات كوچك، گاهي موجودات بزرگ با بدنها و چشمها و موهاي عجيب و يا حتي به شكل انسانهاي خاص نمودار مي شوند و قدرت دارند در آنِ واحد در چند جا باشند.

5- شيطان كه داراي عمر طولاني است، به خاطر اين است كه وقتي سجده بر آدم را ترك كرد،از مقام الهي طرد شد و از خدا خواست تا روز قيامت او را مهلت دهد.(6) خداوند نيز تا زمان مشخصي به او مهلت داد،(7) ولي بقيه جنيان مانند انسانها داراي مدت عمر معيّن هستند. چند سالي در دنيا زندگي مي كنند و سپس ميميرند.

6- ويژگيهاي ذيل در مورد جن از آياتي استفاده مي شود:

أ) موجودي است كه از شعله آتش آفريده شده، بر خلاف انسان كه از خاك آفريده شده است.(8)

ب) داراي علم و ادراك و تشخيص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است.(9)

ج) گروهي از آنها مؤمنِ صالح و گروهي كافرند.(10)

د) داراي تكليف و مسئوليت اند.(11)

ه') داراي حشر و نشر و معادند.(12)

و) قدرت نفوذ در آسمانها و خبرگيري و استراق سمع داشتند و بعداً منع شدند.(13)

ز) با بعضي از انسانها ارتباط بر قرار مي كردند و با آگاهي محدودي كه نسبت به بعضي از اسرار نهاني داشتند، به اغواي انسانها مي پرداختند.(14)

ح) ميان آنها افرادي يافت مي شوند كه از قدرت زيادي برخوردارند، همان گونه كه ميان انسانها چنين است.(15)

ط) قدرت بر انجام بعضي از كارهاي مورد نياز انسان را دارند.(16)

ي) خلقت آنها روي زمين قبل از خلقت انسانها بوده است.(17)

پي نوشتها:

1. ذاريات (51) آيه 56.

2. انعام (6) آيه 130.

3. اعراف (7) آيه 22 - 20.

4. اعراف، آيه 27.

5. شعراء (26) آيه 95.

6. اعراف (7) آيه 14، حجر (15) آيه 36 و ص (38) آيه 79.

7. حجر (15) آيه 37 و 38.

8. الرحمن (55) آيه 15.

9. آيات مختلف سوره جن.

10. جن (72) آيه 11.

11. آيات سوره جن و الرحمان.

12. جن، آيه 15.

13. همان، آيه 9.

14. همان، آيه 6.

15. نمل (27) آيه 39.

16. سباء (34) آيه 12 - 13.

17.حجر (15) آيه 27.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.